dinsdag 16 april 2013

Patroontje dikbuikuiltje

Voor degenen die niet in de prijzen zijn gevallen bij mijn eerste Give-Away,
 wees niet getreurd.
Bij deze het patroontje van het uiltje, dan kunnen jullie zelf aan de slag!

Ik heb dit uiltje zelf bedacht en ik hoop jullie binnenkort meer van eigen werk te laten zien.
 
l = losse
hv = halve vaste
v = vaste
s = stokje

OOGJES (2x)
Haak met wit 2l.
toer 1: 6v in de laatste l vanaf de haaknaald.
toer 2: 2v (12v)
toer 3: 1v, 2v in de volgende v haken, afhechten met hv (18v).

Haak met kleur 2l.
toer 1: 6v in de laatste l vanaf de haaknaald.
toer 2: 2v, afsluiten met hv (12v).
toer 3: 2l, 1s in dezelfde steek als hv. Daarna 2s in elke v (24s)

LIJF
Haak 2 l.
toer 1: 6v in de laatste l vanaf de haaknaald.
toer 2: 2v (12v).
toer 3: 1v, 2v in de volgende v haken (18v).
toer 4: 2v, 2v in de volgende v haken (24v).
toer 5: 3v, 2v in de volgende v haken (30v).
toer 6: 4v, 2v in de volgende v haken (36v).
toer 7: 5v, 2v in de volgende v haken (42v).
toer 8: 6v, 2v in de volgende v haken (48v).
toer 9: 7v, 2v in de volgende v haken (54v).
toer 10: 8v, 2v in de volgende v haken (60v).
toer 11-18: 60v.
toer 19: 8v, 2v samen haken (54v).
toer 20: 54v.
toer 21: 7v, 2v samen haken (48v).
toer 22: 48v.
toer 23: 6v, 2v samen haken (42v).
toer 24-29: 42v.
toer 30: 5v, 2v samen haken (36v).
toer 31: 36v.
toer 32: 4v, 2v samen haken (30v).
toer 33: 30v.
Steek het veiligheidsoogje (8 mm) door het witte oogje en het gekleurde oogje.
Zorg er voor dat je iets buiten het midden steekt bij het gekleurde deel.
Plaats de ogen  tussen toer 27-28, met een tussenruimte van 5v.
Vul tevens het uiltje op.
toer 34: 3v, 2v samen haken (24v).
toer 35: 2v, 2v samen haken (18v).
toer 36: 1v, 2v samen haken (12v).
toer 37: 2v samen haken, afhechten met hv (6v).

VLEUGELS (2x)
Haak 2l.
toer 1: 6v in de laatste l vanaf de haaknaald.
toer 2: 2v (12v)
toer 3: 1v, 2v in de volgende v haken (18v).
toer 4-5: 18v.
toer 6: 2v, 2v in de volgend v haken (24v).
toer 7-11: 24v.
toer 12: 6v, 2v samen haken (21v).
toer 13: 5v, 2v samen haken (18v).
toer 14: 18v.
toer 15: 4v, 2v samen haken (15v).
toer 16: 3v, 2v samen haken (12v).
toer 17: 2v, 2v samen haken (9v).
toer 18: 1v, 2v samen haken, afhechten met hv (6v).
Laat een lange draad hangen voor het vastnaaien van de vleugels aan het lijf.

SNAVEL
Haal 2l.
toer 1: 4v in de laatste l vanaf de haaknaald.
toer 2: 1v, 2v in de volgende v haken (6v).
toer 3: 2v, 2v in de volgende v haken (8v).
toer 4: 8v.
toer 5: 3v, 2v in de volgende v haken (10v).
toer 6: 10v.
toer 7: 4v, 2v in de volgende v haken (12v).
toer 8: 12v, afhechten met hv.
Laat een lange draad hangen voor het vastnaaien van de snavel aan de kop.

BUIK variant 1 (rondje)
Haak 2l.
toer 1: 6v in de laatste l vanaf de haaknaald.
toer 2: 2v (12v).
toer 3: 1v, 2v in de volgende v haken (18v).
toer 4: 2v, 2v in de volgende v haken (24v).
toer 5: 3v, 2v in de volgende v haken (30v).
toer 6: 4v, 2v in de volgende v haken (36v).
toer 7: 5v, 2v in de volgende v haken (42v).
toer 8: 6v, 2v in de volgende v haken, afhechten met hv (48v).
Laat een lange draad hangen voor het vastnaaien van de buik op het lijf.

BUIK variant 2 (bloem)
Voor deze buik heb ik het bloempatroon van Arne en Carlos gebruikt.
Deze kun je hier vinden.

OORTJES (2x) variant 1
haak 2l.
toer 1: 4v in de laatste l vanaf de haaknaald.
toer 2: 1v, 2v in de volgende v haken (6v).
toer 3: 2v, 2v in de volgende v haken ( 8v).
toer 4: 3v, 2v in de volgende v haken (10v).
toer 5: 4v, 2v in de volgende v haken (12v).
toer 6: 12v.
toer 7: 2v, 2v samen haken (9v).
toer 8: 9v.
toer 9: 1v, 2v samen haken, afhechten met hv (6v).
Laat bij één deel van de oortjes een lange draad hangen en naai de twee delen aan elkaar vast.
Naai de oortjes bovenop de kop vast, precies in het midden.

OORTJES (2x) variant 2
Haak 2l.
toer 1: 6v in de laatste l vanaf de haaknaald.
toer 2: 2v, 2v in de volgende v haken (8v).
toer 3: 8v.
toer 4: 3v, 2v in de volgende v haken (10v).
toer 5: 10v.
toer 6: 2v, 2v in de volgende v haken (12v).
toer 7: 12v, afhechten met hv.
Laat een lange draad hangen voor het vastnaaien van de oortjes aan de kop.

Afwerking:
Lijm de ogen met textiellijm vast op de kop. (Vastnaaien kan eventueel ook).
Naai de snavel (licht opvullen) direct onder de ogen.
Naai de buik één toer onder de snavel vast.
Naai de vleugels schuin op het lijf, ten hoogte van toer 26.
Bij een hangend model van deze uil haak je een ketting van 50v en maak die vast in het
midden van de kop. Aan de onderkant kun je verschillende lintjes vastmaken en een lossen ketting van ongeveer 50 lossen.
Eventueel een belletje vastnaaien onder aan de buik.


Veel haakplezier!
 






60 opmerkingen:

  1. Dankjewel! Het uiltje is erg leuk.

    Liefs, Evita

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat leuk! Heel erg bedankt dat je het patroontje met ons deelt, ik ga het zeker een keer maken! :-)

    groetjes,

    Marieke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ohhhh geweldig!

    Deze moet ik maken.

    Super lief dat je het met ons deelt.

    liefs,
    Samantha

    BeantwoordenVerwijderen
  4. YESSSSSSSSSSSSSSSSSSSS
    Je maakt me zooooo gelukkig!!!
    Geweldig deze uiltjes, ik ga ze haken en dan zie je vanzelf foto's!!
    Dikke kus voor jou hoor! xxxxxxxxxxxxxxxx

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat lief, bedankt hiervoor!
    Lieve groet, Monique

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wauw ... wat lief ... Ontzettend bedankt dat je het patroon met ons wilt delen!
    Ik ga hem zeker maken (foto volgt)!!

    Bedankt!!
    Veel liefs, Silvia

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat ontzettend lief dat je deze met ons deelt...
    Hij is erg leuk!!

    Grtjs Syl
    bysyllys.blogspot.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Je bent een schat. Super patroon. Als ik er 1 gemaakt heb zal ik hem op mijn blog plaatsen en je een berichtje sturen.

    Ik ben benieuwd naar je andere eigen werkjes.

    Groeten Marion

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Bedankt voor het delen...ze zijn zooo schattig,ik ga er zeker ooit eens een maken,maar wanneer is nog de vraag als ik mijn lijstje bekijk!;-)


    grtzzzz
    Angeline

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat leuk dat je het patroon met ons deelt. Ik ga hem zeker een keer maken en dan stuur ik je een foto. Lieve groet Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  11. dank je voor het patroontje:D wij gaan hem zeker namaken
    we vinden hem echt super vooral die oogjes ^.^

    groetjes mingle-mangle

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een super-schattige uiltjes, dank je wel!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Super dat je dit wilt delen. Dank je wel!!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. wat gaaf zeg dankje wel voor het patroontje grt jans

    BeantwoordenVerwijderen
  15. 186 is in da house ☺
    ik ga je gezellig volgen en kom hier via de tam tam vanhaakjuffie

    liefs jenneke

    thnxxx voor het patroon
    http://creaties-jenneke.blogspot.nl/

    BeantwoordenVerwijderen
  16. 187 is ook binnen hihihihi

    Leuk dat je je patroontje deelt meis!!!!

    Liefs Moos

    http://moos-moosies.blogspot.nl/

    BeantwoordenVerwijderen
  17. leuk zijn ze! bedankt voor het delen van het patroon

    groetjes Jolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ooo, wat een leuke uilen. Ga ik zeker eens proberen.
    Bedankt voor het delen!!!!!!111
    Groeten, Corine

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Dank je voor het delen van het patroon. Ze zijn geweldig deze uiltjes, gelijk gepint!!!
    Groetjes ut Fryslan Hendrika

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wat een super leuke uiltjes:) ik zag je link bij haakjuffie staan en ben meteen je volger geworden:)
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Oh, wat lief! Dank je wel voor het patroon.

    Groetjes, Monique

    BeantwoordenVerwijderen
  22. En ook ik zit te wippen op de stoel van blijdschap. Bedankt voor het patroon joehoe!!!

    Groetjes Zelda

    BeantwoordenVerwijderen
  23. hoi hoi,

    Heb je uiltje gehaakt, maar er zitten foutjes in je patroon.
    Bij de snavel toer 5 en toer 7. Voor mij niet moeilijk, maar voor beginnende haaksters wel.

    Liefs * Haakjuffie *

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ga direct kijken en corrigeren.
      Dank je wel voor je oplettendheid.

      Verwijderen
  24. Wat een leuke uil. Lief van je dat je ons dit patroontje geeft.
    En natuurlijk felicitiaties voor de winnaar van de GiveAway.

    En wat goed dat Jaakjuffie ons even wijst op een foutje.

    Maak je nog meer patronen en zoek je eens iemand om het als controle te haken? Ik wil dat wel voor je doe.

    Groetjes, Margaret

    Groetjes


    BeantwoordenVerwijderen
  25. echt superbedankt voor het patroon!! ga er zeker gebruik van maken! :) ze zijn zo leuk!!

    Groetjes Fluffy Tiger <3
    fluffytiger.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  26. hoi gerda, zou je nog een kunnen kijken naar oortjes variant 1, volgens ons klopt het niet, je gaat van 4 vasten naar 8,maar als je doet wat jij zegt is het maar 6??(toer 2) of toer 1 klopt niet??

    groetjes mingle-mangle

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jullie hebben gelijk, goed gezien. Ik ga het meteen aanpassen.

      Verwijderen
  27. Bedankt voor dit super leuke patroon. Ik heb hem gehaakt en hij is erg leuk geworden. Ik heb geen blog dus ik kan hem niet laten zien.
    Groetjes Monique

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Wat een leuk uiltje! Heb het patroontje gepint, kan ik hem later maken ^^

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Wat zijn ze schattig. Super bedankt voor het patroon ik ga er snel mee aan de slag!
    Groetjes,
    Annemieke

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Wat een schattig uiltje! Ik ben er vanavond mee begonnen. Bij het buikje (nr. 1), bij welke toeren moet je van kleur veranderen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je verandert bij elke toer. Dus bij toer: 1 (6v)
      toer: 2 (12v)
      toer: 3 (18v) enz.

      Verwijderen
  31. Wat een schattig uiltje en wat lief dat je het patroon wilt delen.

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Wat een onwijs schattig uiltje! Ik ben je blog gaan volgen en ga zeker proberen dit uiltje te maken...super leuk voor boven de box voor mijn 4de die op komst is!

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Nog bedankt voor het leuke patroon, dit is echt een uil!! Het duurde even maar hij is inmiddels gehaakt: http://westlandscrapandmore.blogspot.nl/2013/06/een-uil-gehaakt.html. Groetjes, Conny

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Wat geweldig leuk!! Ik ben een absolute beginneling op het gebied van haken maar wat zou ik dit uiltje graag maken. Is het te doen voor een beginneling? En wat voor wol/katoen zou ik dan moeten gebruiken met haaknaald nr? Ik hoop een antwoord te krijgen. Groetje, Ellen

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Geen idee hoe het hier werkt.... nog geen ervaring met blogs :)
    Het is zeker niet mijn bedoeling om hier anoniem te zijn... Als het goed is, is het nu aangepast ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Olá!!!

    Lindo, lindo.....
    Obrigada pela partilha generosa....!!!!

    Beijos...!!!!

    Ana Belli (Brasil)

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Bedankt voor dit geweldige patroontje!
    Die komt op me "Nog te doen lijstje"
    Ik heb ervaring met haken, maar
    uitgeleerd raak ik nooit!

    Bedankt

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Wat een super leuke uil, dank je wel voor het patroon.
    Bep.

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Heel erg bedankt, ga meteen aan de slag:)

    BeantwoordenVerwijderen
  40. ik heb het uiltje vandaag gemaakt, zo leuk! ietwat aangepast met "versieringen", mijn zoontje was er erg blij mee!

    BeantwoordenVerwijderen
  41. Heel leuk uiltje, heb hem gepind en ga hem zeker haken. Bedankt voor het plaatsen van het patroon.

    BeantwoordenVerwijderen
  42. jaaa!! Ben direct aan de slag gegaan. wel met dikker garen en een haaknaald 6.0 dus hij is best groot geworden:) zo'n 20 cm.
    Bedankt voor het patroon!:)

    BeantwoordenVerwijderen
  43. leuk uiltje, maar op het patroon van het bloem ligt er op de 2de toer een reeks kettinglossen
    die ik nergen kan terug vinden, moet je die apart erop lijmen of er ergens tussen haken

    BeantwoordenVerwijderen
  44. Erg leuk ....... wil ze gaan maken dank je wel voor het delen.

    BeantwoordenVerwijderen
  45. Erg leuk ....... wil ze gaan maken dank je wel voor het delen.

    BeantwoordenVerwijderen
  46. Kan iemand mij helpen. Om na een toer van 12v de toer daarna aan 18v te komen moet je niet in elke v van de toer 2 v haken? Hoe moet dat dan?

    BeantwoordenVerwijderen
  47. Hellupppp.... Ik snap echt niet wat je bedoeld met buik vast naaien aan het lijf?

    BeantwoordenVerwijderen
  48. Ja.... Pffff, ik denk dat ik gewoon dat rondje f de bloem op het lijf moet haken:-)). Ik dacht aan een buik? En een lijf ?

    BeantwoordenVerwijderen
  49. Klopt toer 6 van oortjesvariant 2 wel? Moet ik niet in elke 5e v 2v haken?

    BeantwoordenVerwijderen
  50. Ik was op zoek naar het patroontje van de sleutelhanger Hartendiefjes maar er komt geen patroon te voorschijn

    BeantwoordenVerwijderen
  51. Ik ben hem ook aan het haken maar nu kan ik nergens de bloemvariant van de buik vinden. Wie kan me erbij helpen? Alvast bedankt

    BeantwoordenVerwijderen
  52. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  53. Hoi ik ben deze leuke dikzak ook aan het haken en wil ook die bloem doen maar kom er niet helemaal aan uit

    BeantwoordenVerwijderen